Excursie Riga 2016

Op donderdag 16 juni was het zover en gingen wij met de hele klas naar Riga! Hierbij ons verhaal van de ervaringen die wij in Riga hebben opgedaan. Van onze allereerste kennismaking met de Letse bevolking (welke niet zo positief was), het bezoek aan de dierentuin, de vele restaurantjes, het Letse strand, de veel bezochte karaokebar tot aan de vakinhoudelijke verschillen met Nederland.

Voordat ons Riga avontuur begon waren er nog een aantal zaken voor school die afgehandeld moesten worden, namelijk de o zo leuke tentamens… Deze waren precies in de week van vertrek gepland. Dit leverde enige stress op met het dilemma dat er, én geleerd, én spulletjes gekocht, én koffers ingepakt moesten worden. Al met al waren we al moe voordat de excursie begon…

Maar dan is het toch donderdag! We gaan naar Riga! De vlucht vertrok om 9:20u vanaf Eindhoven, dus moest iedereen vroeg uit de veren. Sommigen hadden de nacht al doorgebracht in Eindhoven en anderen kwamen met het openbaar vervoer of met de auto naar het vliegveld. Langs de douane is altijd even spannend en afwachten of alles goed gaat, maar alles verliep soepel en iedereen zat op tijd in het vliegtuig.

Bij aankomst in Riga zijn we met de bus nDSC00227aar het hostel gereden waar we die week verbleven. Deze busreis is al een belevenis op zich. De omgeving is anders, de sfeer is anders, we zijn duidelijk in het buitenland. Dit werd nog eens extra bevestigd toen een dronken man in de bus tegen ons begon te schreeuwen. Hij was niet zo gecharmeerd van de busreis en viel zelfs met een flinke klap op de grond op het moment dat hij op (of beter gezegd: naast) zijn stoel ging zitten. Gelukkig moesten wij er de volgende halte uit en hadden we geen last meer van hem.
Aangekomen in het hostel kregen we de tijd om ons te installeren. Natascha en Jeffrey kregen elk een eigen kamer, de jongens kregen kamers per 4 personen en de meiden hadden hun eigen kamer. Nadat eenie_MG_9481der was geïnstalleerd en zich de kamer eigen had gemaakt (ieder op zijn eigen manier;)) was het gelijk mogelijk om de stad beter te leren kennen. We gingen namelijk een stadswandeling maken met een gids die ons langs de bijzondere plekjes van Riga leidde. Aansluitend hebben we met de hele klas gegeten in een restaurantje.

Na een eerste nacht in ons Riga bed (wat uitstekend sliep!) begonnen we de dag met het ontbijt dat iedere dag door het hostel werd verzorgd.
Vervolgens was het tijd om de huurfietsen op te halen die we voor die dag konden gebruiken.
De eerste tocht op de fiets was richting de Nederlandse Ambassade die aan de andere kant van de rivier en dus een aardig stukje fietsen was.IMG-20160620-WA0003
Het fietsen alleen was al een hele ervaring! In Nederland kennen we de klinkerwegen die al minder fijn zijn om over te fietsen. In Riga hebben ze dit een stukje erger gemaakt en hebben ze voornamelijk straten met keien. Je raadt het al, het fietst voor geen meter! Ook kennen ze in Riga bijna geen fietspaden en rijden de auto’s ietsje heel veel harder dan in Nederland. Oftewel, je voelt je niet erg veilig op de fiets. Het leuke is dat bij één van de presentaties naar voren kwam dat je ‘officieel’ over de weg moet fietsen, tenzij je je onveilig voelt, dan mag je over de stoep. Wij als verwende Nederlanders voelden ons natuurlijk niet erg veilig tussen het verkeer. Dat was dus een goede reden voor ons om, als Mobiliteitsstudenten, over de stoep al zigzaggend tussen de mensen door te fietsen..
Bij de Nederlandse ambassade aangekomen werden we verwelkomt door de ambassadeur waarnaar ons meer verteld werd over de algemene trends en ontwikkelingen in Letland. Na de presentatie bij de Nederlandse Fietsen
Ambassade hebben we wat gegeten en zijn vervolgens naar de volgende
presentatie gegaan. Janis Andins van de gemeente Riga vertelde ons meer over het fietsbeleid in Riga. Aansluitend zouden we uitleg krijgen over diverse fietsprojecten in de stad door er zelf langs te fietsen, maar omdat het erg hard regende werd dit verschoven naar de volgende week. Daarom zijn we terug naar het hostel gegaan en hebben we een restaurantje opgezocht voor het avondeten.
Na het eten zijn we weer naar het hostel teruggegaan waar natuurlijke elke avond een feestje werd gebouwd. Ook zijn we die avond naar de karaokebar geweest. De karaokebar was het favoriete plekje voor de
meesten van ons en waar we dus elke avond naartoe zijn geweest wanneer we ’s avonds de stad in gingen.

Het weekend stond vooral in het teken van relaxen en aan de opdracht werken die we tijdens de excursie moesten maken. Zaterdagmiddag zijn we daarom het centrum in gegaan om opvallende situaties te bekijken en foto’s te maken voor de pitch die we maandag zouden geven. Een paar medestudenten hebben zelfs een auto gehuurd om daarmee naar Estland te rijden! Uit verhalen van hen bleek dit ook al een heel avontuur te zijn!
Verder hebben we op zondag voor het eerst gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. We gingen namelijk met de trein naar Majori om een dagje naar het strand te gaan! Eigenlijk was het wel een must voor ons om te zwemmen, maar omdat het water nog vrij koud was en de zon net iets te weinig scheen hebben we dit toch maar niet gedaan.
Al met al een heerlijk ontspannen dag!

StrandDSC_0507

Maandag was een dag die volgepland stond met veel activiteiten. Aan het begin van dag gingen we lopend naar een presentatie over de mobiliteitsvisie van de gemeente Riga door Guntars Ruskuls. Tijdens deze week hebben we trouwens echt een recordaantal kilometers lopend afgelegd, en geloof mij, dat is minder prettig over die keien en onregelmatigheden op de stoep! Regelmatig zag je dan ook iemand maaiend met de armen om niet te struikelen over het een of ander.
Na de presentatie konden we daarom gelukkig weer de fietsen ophalen die we vrijdag ook hadden gebruikt. Het was daarna snel een hapje eten om vervolgens weer door te gaan naar de volgende presentatie van Ilze Carhausa bij het ministerie over het Letse planningssysteem.
Vervolgens zijn we naar het ingenieursbureau Grupa93 gegaan voor een presentatie door Neils Balgalis over Rail Baltica. Een railinfraproject om de Baltische staten en Finland met een normaalsporige spoorlijn via Polen met het Europees spoorwegnet te verbinden.
We sloten de dag af met een rondleiding door de Nationale Bibliotheek van Riga. Een heel groot gebouw met bovenin een prachtig uitzicht over de stad. Aansluitend op de rondleiding hebben we zelf pitches gegeven over onze opdrachten. Elke groep heeft op basis van verschillende thema’s op mobiliteitsgebied gekeken naar de verschillen tussen Riga en Nederland. Kortom, een zeer interessante dag!
Presentatiefietsbeleid

Dinsdag stond als eerste de fietstocht gepland die de week ervoor was afgezegd wegens de regenFietsbrug. Janis Andins. begeleidde ons langs alle fietsroutes en –paden die Riga rijk was. Vervolgens moesten wij onze huurfietsen terugbrengen en hadden we wat tijd om te eten. We gingen namelijk met de trein naar Carnikava om een fiets- en voetgangersbrug te bezichtigen. Deze brug is 220 meter lang en 4 meter breed en is onderdeel van het EuroVelo project. Wat een project is om Europese fietsroutes om fietstochten te bevorderen.
Het leek Jeffrey leuk om daarna nog een wandeling te maken naar het vlakbij gelegen meer. Vol goede moed gingen we op pad en kwamen inderdaad een meer tegen! Alleen wat bleek nou, we waren naar een compleet ander meer gelopen dan dat Jeffrey dacht! We kregen hulp van een lokale bewoner die totaal geen Engels kon en ons met handen en voeten de juiste weg wees. Uiteindelijk duurde de onvoorziene wandeling meer dan 2 uur, maar met onze inmiddels gespierde benen was dit natuurlijk geen enkel probleem!
Onze wandeltocht was geëindigd bij een klein fietsmuseum met oude fietsen en oude fietsonderdelen. Na daar rondgekeken te hebben zijn we net voor een flinke regenbui bij een klein lokaal stationnetje opgestapt om weer terug te gaan naar Riga. Het stationnetje bestond eigenlijk alleen maar uit een perron, en tickets kopen voor de treinrit kon je er dus niet. Dat moest in de trein bij de conductrice. Aangekomen in Riga regende het nog steeds en hebben we in allerijl een restaurantje opgezocht waar we natgeregend en al onze maaltijd hebben genoten.
lopen 1lopen 2

trein 3Trein 2

En dan woensdag… Onze laatste dag in Riga..:( Veel tijd om te treuren hadden we niet. Een aantal klasgenoten mochten namelijk invulling aan deze dag geven en zij hadden besloten dat we naar de dierentuin gingen! De dierentuin was nog vrij groot en we wilden natuurlijk wel alle dieren zien, dus daar hebben we tot ’s middags rondgelopen.

Na de dierentuin hadden we wat tijd voor onszelf en zijn we weer terug naar het centrum gegaan om voor de laatste
keer van de mooie stad te genieten en souvenirtjes te kopen. Tot DSC_0734onze verrassing was er ook nog markt! Dit had te maken met het typisch Letse midzomerfeest. Elk jaar wordt als nationale feestdag de kortste nacht uitgebreid gevierd. Het feest zou de volgende dag gevierd worden, maar die middag was er ook al een gezellige drukte. Nadat we elke kraampje ongeveer 10 keer hadden gezien zijn we doorgegaan naar het restaurant waar we die avond zouden eten. Als afsluiter van de excursie (lees: vakantie;)) hebben we met de hele klas een restaurant opgezocht waar we gezamenlijk konden eten.
’s Avonds, na een gezellige avond, begon de vervelende klus, namelijk de koffers weer in_MG_9906
pakken. En dat was een hele kunst… Alles paste uiteindelijk precies en we konden tevreden gaan slapen…
…Alleen niet voor lang, want donderdagochtend zeer zeer vroeg ging onze wekker weer. We moesten kwart voor 5 klaar staan om de taxi terug te nemen naar het vliegtuig. Een aantal klasgenoten bleef achter omdat zij nog een paar dagen langer in Riga zouden blijven. Op het vliegveld aangekomen moesten we    weer door de douane heen en was het wachten tot we naar het vliegtuig konden. Om 7:10u vlogen we en om 8:35u Nederlandse tijd (er was een uur tijdsverschil) kwamen we weer aan in het Nederland! Het was een mooi avontuur waar we veel van opgestoken hebben! Bedankt iedereen voor de leuke tijd!!

Dat was het dan! Riga wat was je leuk!