Hoe is dat nou, dat eerste jaar?

Hoe is dat nou, dat eerste jaar?

Door: Daniël de Ruig en Simon Friso
Het eerste jaar: nieuwe omgeving, nieuwe klasgenoten en misschien wel een nieuwe kamer. Er verandert heel wat en alles onbekend terrein. Om je eerste jaar bij de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling – Mobiliteit toch enigszins voorbereid te starten, volgt hieronder een samenvatting van wat je zoal kan verwachten. Wij, twee studenten uit het tweede jaar vertellen over ons eerste jaar.
Zoals je wellicht wel bekend is, bestaat elk jaar uit vier periodes van tien weken. Elke periode wordt afgesloten met een tentamenweek, waarin tevens het vak wordt afgesloten. Onze eerste twee periodes bestond voornamelijk uit een inleiding in ons vakgebied. Zo kregen we het vak verkeerstechniek, waarbij het ontwerpen van een weg door middel van Duurzaam Veilig centraal stond. Duurzaam Veilig is een concept waarin de overheid probeert het aantal verkeersongevallen terug te dringen door de wegen in Nederland een categorie te geven. Binnen deze categorie lijken de wegen op elkaar, waardoor men weet wat van hen wordt verwacht op die weg. Andere vragen als: ‘welke onderdelen kent een weg?’ of ‘Wat voor soorten knooppunten hebben we?’ worden in dit vak ook veelvuldig behandeld. Iets wat niet geheel onbelangrijk is als je later zelf een weg moet ontwerpen, analyseren of aanpakken!
Daarnaast werd in het vak Ontwikkeling van de Mobiliteit de geschiedenis van het Nederlandse (spoor)wegennet behandeld. Je weet vast wel wanneer de eerste file stond, maar weet jij ook wanneer de eerste trein reed? Hoe verplaatste men zich eigenlijk, toen er nog geen trein of auto te vinden was!? Ook op al die vragen krijg je een antwoord!
Naast bovenstaande vakken en de standaard vakken zoals Nederlands, Engels en Wiskunde krijg je ook een KBS-opdracht KBS staat voor de Kenmerkende Beroeps Situatie. In de tweede periode is dit de Utopische stad, waarin jij samen met je medestudenten een nieuwe stad mag ontwerpen. Alles mag, aan geld en ruimte geen gebrek, maarrr… De stad mag op mobiliteitsgebied geen conflicten kennen. Geen files en ongelukken, maar iedereen moet op een zo snel en comfortabel mogelijke manier op hun bestemming kunnen komen. Tijdens dit project volg je een extra vak waarin je alles over het projectmatig werken leert. Wat je leert kun je dus gelijk toepassen!
Verderop in het jaar zal in elke periode een andere KBS zijn. Verder is het belangrijk om een brede basiskennis te hebben. Je gaat aan de slag om visueel sterker te worden, met je potlood én met verschillende computerprogramma’s (AutoCAD, Sketchup). In deze opleiding zal er veel in groepen worden gewerkt. De kennis die je nodig hebt moet je zelf leren, maar wordt toegepast in groepsopdrachten. Je leert hoe je goed onderzoek kunt uitvoeren, hoe je dat op een professionele manier verwoord en dat natuurlijk ook presenteert.
Bij veel opdrachten is de bedoeling dat je er op uit gaat en zelf gaat nadenken. Hoe zorg je dat meer mensen de fiets pakken naar hun werk? Hoe zou je een bestaande stad opnieuw inrichten? Hoe kun je met verkeersmanagement grote evenementen sturen? Het vak groeit continue en dat merk je in de lesstof. Zaken als de elektrische fiets en hoogwaardig OV is onderdeel van de lessen. Kortom, een enorm gevarieerd eerste jaar!

Geef een reactie