Minor: Communicatie, van strategie tot campagne

Keuze minor derde jaar
Door Bas Eilert

Waar: Saxion Enschede

Duur: sep-jan of feb-jun (30EC)

Binnen de wereld van de Mobiliteit is marketing en communicatie en belangrijk onderdeel. Zeker bij vervoersbedrijven en overheden. Het gaat hier om marketingcommunicatie, crisiscommunicatie en communicatie die nodig is om het imago van een product of dienst te veranderen. Dit laatste is belangrijk om automobilisten te laten overstappen op het openbaar vervoer.

Marketingcommunicatie

Een bedrijf als Flixbus dat enkele jaren geleden dus busmarkt betrad heeft zijn succes onder andere te danken aan een goede marketingcommunicatie. Niemand kende het bedrijf bij aanvang. De harde kwaliteit was in orde. WiFi aan boord, goedkope tickets en veel reismogelijkheden. Maar daarmee alleen behaal je geen succes. Wanneer dit in orde is, is het aan de marketingcommunicatiemedewerker om het bedrijf op de kaart te zetten. In het geval van Flixbus, is social media hierin erg belangrijk geweest maar ook dat het bedrijf de aandacht wist te trekken van de grote bestaande media. Doormiddel van aandacht voor Flixbus op het journaal werd het grote publiek bekend met het bedrijf. Alle vormen van marketingcommunicatie komt aan bod in deze minor.

 

Crisiscommunicatie

Crisiscommunicatie is binnen de mobiliteit een belangrijk onderdeel. Verkeer en vervoer brengt nou eenmaal gevaar en risico met zich mee en zeker de media zoekt altijd een schuldige partij. Hier moet je als overheid of vervoersbedrijf wel wat mee. Je kunt snel iets fout doen. Een enkele keer kunnen zich ook grotere problemen voordoen. Voorbeelden hiervan zijn de gecrashte trein van Arriva bij Dalfsen en de afsluiting van de Merwedebrug bij Gorinchem. Dit zijn situaties die je vooraf niet kunt voorzien en waar snel handelen vereist is. En er moet omgegaan worden met kritiek en de gestelde vragen. In deze minor leer je hoe je met zulke crisissituaties moet omgaan en te zorgen dat het niet escaleert.

Communicatie met betrekking tot imago

Een veel voorkomend thema in de mobiliteit is hoe de drukte op de weg verminderd kan worden. Eén van de mogelijke oplossingen is het openbaar vervoer als alternatief te zien. Tegenwoordig is het Nederlandse openbaar vervoerssysteem van een zeer hoog niveau. Hoge frequentie, veel comfort en ook faciliteiten als wifi aan boord. Het ov kent enkele nadelen tov de auto, maar zeker ook veel voordelen. Dus aan harde kwaliteit hoeft het ov weinig onder te doen. Echter hebben veel automobilisten een beeld van reizen met het ov die in veel gevallen niet klopt. Maar om deze mensen te overtuigen is veel nodig. Automobilisten geloven alleen in hun eigen waarheid en daarmee is het lastig om ze te overtuigen. Hoe dit toch kan wordt geleerd in deze minor. De Key to succes in deze is je te verplaatsen in verschillende type mensen. Het veranderen van imago is een wereld op zich en is erg interessant.

Geef een reactie