Minor Traffic Psychology

Mensen zijn raar. Wij zijn eigenwijs, emotioneel en irrationeel. We zijn kuddedieren. We laten ons door alles en iedereen beïnvloeden. Vaak zonder dat we het zelf weten. We willen wel veranderen, maar we willen niet veranderd worden. Zijn mensen raar? Nee, fascinerend.

Heb jij in het tweede jaar ook zo genoten van het vak Gedragsbeïnvloeding? Oké, misschien is dat niet de juiste woordkeuze. Maar vind jij die materie ook zo interessant? Ik namelijk wel en daarom heb ik gekozen om in het 3e jaar mij hier verder in te verdiepen, door de externe keuzeminor “Traffic Psychology” te volgen aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden. En op speciaal verzoek schrijf ik een stukje voor dit weblog, over hoe ik de minor ervaren heb.

BP258D Woman gesturing out of car window

In het tweede jaar, in één periode, krijg je een paar uur les per week over het waarom van menselijk keuzegedrag. Tijdens de keuzeminor ben je echter een heel semester met deze materie bezig, dat vind ik persoonlijk de grootste toegevoegde waarde. Ik vond het erg fijn om de theoretische kennis direct met allerlei opdrachten in praktijk te brengen. De mix tussen studenten van Windesheim en de NHL, plus professionals uit het werkveld werkte bij mij erg verfrissend. Tijdens “mijn” minor deed er bijvoorbeeld een politieagent mee, die in zijn werk onderzoek doet naar verkeersongevallen. Dat levert interessante inzichten en discussies op, zeker als de link gelegd werd tussen verkeer en handhaving. Sowieso is er tijdens deze minor een erg prettige connectie met “de buitenwereld”, omdat er veelvuldig gebruik gemaakt wordt van gastcolleges en excursies. De keerzijde daarvan is dat het agendatechnisch gezien soms wat chaotisch kan zijn.

Contacturen

Er zijn maar weinig contacturen tijdens de minor, alleen op de woensdagavond en vrijdagochtend is er les. De rest van de tijd moet je aan zelfstudie en groepsopdrachten besteden. Direct aan het begin werd er op gehamerd dat je niet te veel moet uitstellen. De ervaring leerde dat veel studenten aan het einde een sprintje moesten trekken om op tijd klaar te zijn. Dit klopt wat mij betreft; als je netjes op tijd overal mee begint dan is de werkdruk best laag. Je kunt er dan ook andere dingen naast doen, zoals je MDV punten halen bijvoorbeeld. Meer contacturen zouden deze minor echter niet misstaan. Met meer contacturen is het alleen wel moeilijker om de minor te combineren met werk (denk aan de politieagent) of een tegelijk lopende stage. Dat laatste heb ik gedaan en dat kon ook allemaal, maar dan moet je goed plannen en niet treuzelen aan het begin van het semester. Je bent gewaarschuwd! 😉

De inhoud

Het vak Gedragsbeïnvloeding (en een vleugje Mobiliteitsmanagement) uit het tweede jaar behandeld voor een deel dezelfde theorie als de minor, maar dan ga je er een stuk sneller bij langs dan tijdens de minor. Voor de NHL’ers was de stof wel nieuw(er). Zoals ik al aangaf zit de toegevoegde waarde hem echter in het feit dat je een heel semester lang met de materie bezig bent (en dus meer tijd hebt voor verdieping) en dat je moet laten zien dat je de kennis in diverse praktijkopdrachten kunt toepassen. Dat de lesstof niet altijd nieuw is, is soms ook goed: dat is de kracht van herhaling. Het stelde mij ook in staat om net wat kritischere vragen te stellen, wat de docenten erg waardeerden. Het leverde voor mij wat meer diepgang op, op die manier. Ook zijn de praktijkvoorbeelden uit het werkveld van de gastdocenten erg waardevol, vind ik. Daarnaast vond ik het erg leuk om wat praktische dingen te leren over observatietechnieken. Dat komt elke verkeerskundige goed van pas!

Tot slot

Tot slot wil ik graag nog even kwijt dat de docenten en gastdocenten erg enthousiast en bevlogen hun verhaal vertelden. Je merkt dat ze het zelf een leuk vak vinden. Het heeft mij in ieder geval erg geholpen met de beeldvorming van diverse situaties, maatregelen, enzovoorts. Daardoor denk ik dat ik de lesstof beter heb kunnen begrijpen. Wel mogen sommige docenten ook zelf nog even op les, om wat handiger met computers te worden. En het valt ook best wel mee met de kou in Fryslân! 😉

Greets,

Marco

Geef een reactie