Minor Railtechniek

Keuze minor Rail Techniek, derde jaar.
Door Marc Lautenbach

De spoorwegwereld is een apart wereldje. Veel mensen reizen dagelijks met de trein, maar hebben geen idee wat er achter de schermen allemaal gebeurd. De minor Railtechniek geeft je een fantastisch kijkje achter de schermen.

De opleiding heeft een klein docententeam, en ook maar een kleine klas. Dit maakt het erg leuk, omdat je elkaar snel kent. Dit zorgt voor een leuke sfeer tijdens de lessen, de opdrachten, en de excursies.
De lessen worden vaak ook nog gegeven door mensen uit het werkveld. Zo willen de verschillende bedrijven laten zien wat zij doen, en dat zij interesse hebben in de (mogelijk) nieuwe werknemers. Want die interesse is er. Regelmatig worden er plaatsen aangeboden voor stage of afstuderen. Er is namelijk veel vraag naar jongeren met kennis over het spoor.

Het houden van excursies is een vast onderdeel op het programma van de minor. Zo ben ik mee gegaan naar Nürnberg, om daar de fabriek van Ribe (producent van bovenleiding artikelen) te bekijken. We vielen met onze neus in de boter, want wij gingen in december, dus was er kerstmarkt! In het Duits betekend dit natuurlijk vooral veel goed eten en bier. Ook de docenten gingen graag mee.

Tijdens de minor leer je voornamelijk veel over de technische kant van het spoor. Bijvoorbeeld over de werking van de seinen en wissels. Er wordt uitgelegd over de stroomvoorziening van de bovenleiding, en natuurlijk wordt er veel verteld over de veiligheid.
Het helpt als je al enige kennis hebt hierover, maar het is niet noodzakelijk. In de eerste paar weken wordt de basiskennis bijgebracht aan iedereen. Dit houd bijvoorbeeld in dat je weet wanneer een trein een trein is (en geen rangeerdeel), en dat je weet wat de seinen betekenen. Pas daarna wordt er begonnen met de vaktaal.
Het kan, voornamelijk verder naar het einde toe, best lastig worden. Maar als je je goed inzet, en bij de lessen aanwezig bent, dan is het best te doen.

Naast de lessen zijn er ook leuke praktijkopdrachten. Zo is een vast onderdeel het bouwen van een wissel. Dit gebeurd bij Voestalpine WBN, in Crailoo (net te noorden van Hilversum). Dit onderdeel is voornamelijk leuk omdat je de handen vuil mag maken. Het wissel dat je bouwt wordt ook echt in dienst genomen, dit in tegenstelling tot veel andere schoolprojecten, die uiteindelijk in de kast liggen te verstoffen.

1

Het wissel na 3 dagen bouwen (met natuurlijk een heel trots bouwteam 🙂

Kortom, heb je interesse in het spoor? Dan is de minor Railtechniek een echte aanrader!

Geef een reactie